Hračky neodmysliteľne patria k životu dieťaťa. Hračka má významnú socializačnú funkciu, prostredníctvom nej sa dieťa rozvíja, a rovnako sa hračky využívajú pri rôznych terapiách. Zároveň podporujú kreativitu a predstavivosť.
Aké hračky teda pre dieťa vybrať?
- Aktuálne trh s hračkami ponúka rôzne pestrofarebné, hrajúce, blikajúce hračky, bábiky ktoré cikajú alebo ich treba nakŕmiť a ďalšie interaktívne hračky. Sú síce pre deti obrovským lákadlom a dokážu sa s nimi dlho zabaviť, ale dieťa rozvíjajú len minimálne. Dieťa sa nezúčastňuje sa priamo na akcii, iba stláča gombíky a tlačidlá, prípadne opakuje slová a pesničky častokrát bez porozumenia. Tieto hračky nerozvíjajú u detí tvorivosť a predstavivosť. Vhodnejšie sú jednoduché hračky, ktoré deťom umožňujú rozvíjať kreativitu.
- Rovnako sa odporúča deťom nekupovať príliš veľa hračiek a neponúkať mu ich naraz. Dieťa prechádza od jednej hračky k druhej, vydrží pri hre minimálny čas, počas ktorého nemá dostatok času hračku preskúmať. Ak máte doma veľké množstvo hračiek, obmieňajte ich. Časť z nich schovajte a po čase znova deťom ponúknite a schovajte iné hračky. Takto budú deťom vzácnejšie, budú ich mať ako niečo nové, z čoho sa budú tešiť.
- Taktiež je vhodné vyberať hračky podľa veku a schopností dieťaťa. Deti sa najviac zabavia s hračkami, s ktorými sa vedia hrať a na ktoré sú zrelé. Treba teda myslieť na to, na akom vývinovom stupni sa dieťa nachádza, čo zvládne z rôznych oblastí a teda pri výbere rešpektovať mentálnu aj motorickú úroveň dieťaťa.
- No a na záver niečo k elektronike. Žijeme v dobe rôznych digitálnych technológií, ktoré sú každodennou súčasťou nášho života. Pre deti sú tieto zariadenia veľmi príťažlivé, pretože ponúkajú veľké množstvo možností, obrazov a rôznych zvukov, ktoré sú pre ne ako magnet a zároveň sa pri nich zabavia veľmi dlho a naučia sa vďaka nim rôzne nové veci. Na druhej strane všade čítame rôzne články a počúvame o výskumoch, ktoré hovoria o tom, aké nevhodné a častokrát nebezpečné sú tieto zariadenia pre deti.
Kde je však tá správna hranica? Čo je ešte v poriadku a kedy je už limit pri elektronike prekročený?
Odpoveď na tieto otázky nie je jednoduchá. Je veľmi náročné určiť hranice toho, čo je ešte v poriadku a čo už nie. Je však veľmi dôležité nastaviť deťom jasné pravidlá koľko sa môžu hrať s tabletom alebo telefónom, prípadne ako dlho môžu pozerať rozprávky.
Elektronika okrem iného ovplyvňuje schopnosť dieťaťa sústrediť sa, pretože ponúka veľa stimulov a napríklad pri hre s knižkou alebo kockami dieťa toľko stimulov nemá a po chvíli sa začne nudiť. Preto je potrebné určiť hranicu, koľko dieťa môže pri elektronike stráviť a zároveň mu ponúkať jednoduché hračky a knižky, pri ktorých rozvíja iné stránky svojej osobnosti. U detí do dvoch rokov sa vôbec neodporúča používať elektronika a deťom od dvoch rokov sa odporúča limitovať čas pred obrazovkou na 1 hodinu denne.
Či už sa teda rozhodnete kúpiť interaktívne hrajúce hračky alebo len obyčajné kocky alebo knižky, pamätajte na to, že spoločné chvíle strávené pri hre s dieťaťom sú najdôležitejšie a pre dieťa veľmi potrebné.