Blog

Nácvik používania toalety 2.časť – so zameraním na deti s PAS

Nácvik používania toalety 2.časť - so zameraním na deti s PAS 1

Ako sme už spomínali, deťom s poruchou autistického spektra trvá osvojenie si každodenných bežných činností o niečo dlhšie. Hlavným dôvodom sú rutiny – je nutné jednu nahradiť druhou. Aby sa pre dieťa s autizmom stalo rutinou aj chodenie na záchod (dať si dole nohavice, použiť toaletu, zdvihnúť nohavice, umyť ruky), bude nevyhnutne potrebovať čas. Rovnako treba pamätať na fakt, že deti s autizmom, ktoré nekomunikujú vlastne nemajú nástroj na to ako oznámiť, že sa blíži vykonanie potreby. Deti s ťažkou formou autizmu zase majú kognitívne, či motorické problémy záchod použiť. Každopádne nech je problém v čomkoľvek, jediné čo pomôže je vaša trpezlivosť

V druhej časti nášho príspevku vám ponúkame možné riešenia situácií, ktoré sa môžu objaviť počas nácviku používania toalety u detí s poruchou autistického spektra a pervazívnymi vývinovými poruchami.

  • Dieťa má nadmerný záujem o splachovanie prípadne strach zo splachovania

Doprajte dieťaťu možnosť hrať sa s tečúcou vodou pod vaším dohľadom. Uistite dieťa, že sme to práve my, kto vodu zapína a vypína. Podporte uňho skúsenosť, že keď voda tečie, vydáva určitý zvuk. Ukážte dieťaťu ako záchod splachujete vy a potom mu dajte možnosť, aby záchod mohlo spláchnuť samé a pochopilo princíp. Bude tak lepšie pripravené na tréning a obavy zo splachovania pominú. Pri deťoch, ktoré nerozprávajú použite znak HOTOVO, aby bolo jasné, že záchod splachujeme účelovo.

  • Dieťa odmieta sedieť na záchode potrebne dlhý čas

Najskôr sa presvedčte, že sedenie na záchode alebo nočníku je pre vaše dieťa pohodlné. Možno ešte skôr ako samotný tréning začnete, nechajte dieťa sedieť na záchode v oblečení. Proste, aby si na túto novú situáciu zvyklo. Takisto je dobre využiť odmenu, poprípade snažiť sa zaujať pozornosť dieťaťa aktivitou, ktoré má rado a odpútať tak jeho pozornosť (napríklad tlieskanie rukami, odriekanie básničky). Rovnako môžete využiť hračky: „Aha, aj Macko sedí na nočníku!“. Vhod príde aj hra prostredníctvom panáčikov a detského nábytku. Je to spôsob ako dieťaťu priblížite túto činnosť.

  • Dieťa sa chce iba hrať s toaletným papierom alebo s vodou

Na vyriešenie tohto problému, je dobre pokiaľ dáte dieťaťu možnosť pohrať sa s vodou na inom mieste, napr. vo vani, keď sa kúpe, v umývadle v kúpeľni, tak aby bolo jasné, že záchod rozhodne nie je miesto na hranie s vodou a zároveň, aby sa táto aktivita viazala dieťaťu na inú miestnosť i situáciu. Hre s toaletným papierom je možné predísť tak, že ho odstránite z dosahu dieťaťa, poprípade z toalety úplne, až do chvíle, keď bude dieťa vedieť ako papier použiť. Rovnako môže pomôcť vymeniť kotúč toaletného papiera za jednorazové vyťahovacie utierky.

  • Dieťa sa nechce dať utrieť alebo má strach z toho, že ostane špinavé

Ak sa dieťa snaží utrieť samé, zašpiní sa pritom a vedie to k záchvatu, je dobre mať po ruke napr. vlhké utierky alebo iný prostriedok na rýchle odstránenie znečistenia tak, aby ste dieťaťu ukázali, že vlastne o nič nejde a uvedenú situáciu je možné rýchlo vyriešiť. Z tohto zvyku sa postupne môže stať rutina. Ešte pred tým ako si dieťa sadne na záchod, ukážte mu, že vlhké utierky sú tam nachystané pre prípad, že by sa zašpinilo. Rovnako je nápomocné, ak vždy po použití toalety umyjete dieťaťu ruky. Použiť môžete vizuálne kartičky.

  • Dieťa má strach z vyprázdnenia alebo zadržiava stolicu

Pokiaľ dieťa nechce urobiť potrebu na WC z dôvodu strachu z bolesti alebo nepríjemných pocitov súvisiacich s vyprázdnením hrubého čreva, vyskúšajte trik, že dáte dieťaťu možnosť, aby si vybralo miesto, kde v byte sa cíti najbezpečnejšie a to miesto označíte napr. kruhom vystrihnutým z farebného papiera. Na ten papier postavíte nočník a necháte dieťa, aby sa tam vycikalo alebo vykakalo. Dieťa tak príjme toto označené miesto za miesto, kde môže potrebu bezpečne vykonať. Potom ako si dieťa na túto situáciu zvykne, môžete polohu farebnej značky meniť až kým sa nedostanete na záchod.

Deťom, ktoré sú až príliš fixované na vyprázdňovanie do plienok, by mohlo pomôcť, ak rodičia položia plienku do záchodu alebo do nočníka. Navodia tak pocit, že dieťa vlastne ciká alebo kaká do plienky.

  • Chlapec má problém stáť, keď ciká

Pomoc pri tomto probléme predstavuje vizuálne zobrazenie, či už prostredníctvom vizuálnych kartičiek alebo vďaka asistencii otecka, ktorý môže synovi ukázať ako cikajú chlapci. Takisto je možné obrátiť túto situáciu na hru a vložiť do WC kúsok farebného toaletného papiera, do ktorého sa musí chlapček trafiť, keď ciká.

Na záver ešte pár tipov, ktoré by mohli pomôcť poprípade celý proces nácviku aspoň trošku uľahčiť:

  • využite obľúbené postavičky alebo hračky vášho dieťaťa tak, aby ste mu ukázali, že aj požiarnik Sam, dinosaurus či vláčik Tomáš naozaj potrebujú ísť na záchod,
  • knižky či aplikácie, vždy upútajú pozornosť dieťaťa,
  • podporte samostatnosť dieťaťa, ukážte mu aké je to super chodiť na záchod a zároveň oslávte mimoriadne veľkou (až prehnanou) pochvalou každý zvládnutý krok,
  • pokiaľ je to možné vyhnite sa detským výrazom a učte od začiatku vaše dieťa používať správne pomenovania na to, aby upozornilo, že potrebuje ísť na WC – rovnaké označenie totiž bude dieťa používať aj keď bude staršie,
  • dajte dieťaťu napiť asi 10 – 15 minút pred tým ako by malo ísť cikať, uľahčí to tak vyprázdnenie,
  • v prípade, že idete na návštevu, do nákupného centra alebo reštaurácie, používajte rovnakú rutinu, poprípade použite zvizualizovanie celej situácie kartičkami alebo fotografiami, ktoré používate aj doma – vyhnete sa tak nepríjemným situáciám.

Na záver už iba dodáme, že sa nedá s istotou určiť, ktorý trik alebo metóda bude fungovať. Najlepšie je vyskúšať viaceré postupy. A nezabúdajte, že každý maličký úspech sa počíta, pretože je to krok smerom k čo najväčšej samostatnosti vášho dieťatka.

Zdroj:  www.brighttots.com, www.autism.org.uk, www.autismparentingmagazine.com

Preložila a spracovala: Mgr. Lenka Komlošová