O téme grafomotorika sa často hovorí. V období okolo 5. roku dieťaťa rodičia začínajú pozorovať, či je dieťa pravák alebo ľavák.
Úroveň grafomotoriky dieťaťa je však výsledkom vývinu viacerých oblastí – hrubej motoriky, jemnej motoriky, vizuomotoriky, laterality oka a ruky a ďalších.
Práca dieťaťa s mozaikami, nožnicami, či stavebnicami tiež odkazuje na grafomotorické schopnosti.
Kedy by sme mali dieťa podporiť v oblasti grafomtoriky?
- ak je dieťa menej obratné pri domácich prácach alebo pri hre
- nevyhľadáva, príp. odmieta maľovanie
- pri kreslení prekladá ceruzku z jednej ruky do druhej
- nevie sa orientovať v priestore (vpravo, vľavo, vzadu, vpredu)
Práve striedanie rúk je niečo, čo často riešime na stretnutiach v rodinách. Pri kreslení si deti často prehadzujú ceruzku z jednej ruky do druhej, prípadne používajú obe ruky naraz.
Ako teda zistiť, ktorá ruka bude dominantná? Okrem cielenej činnosti, ktorou je napr. kreslenie, môžeme dieťa pozorovať aj pri spontánnych aktivitách:
- obliekanie
- lepenie, strihanie
- zhasnutie svetla
- listovanie v knižke
- umývanie zubov…
Ktorú ruku dieťa preferuje? Pravú alebo ľavú?
Možností ako deti motivovať ku kresleniu je mnoho, písali sme o tom v predchádzajúcich príspevkoch.
Nepodporené ťažkosti v tejto oblasti sa neskôr môžu prejaviť ako problémy s osvojením si písmen.
- písmo je neúhľadné, niekedy až nečitateľné
- zvýšený tlak na podložku pri písaní…